De ce se Tureaza Motorul la Relanti la Drujba ?

De ce se Tureaza Motorul la Relanti la Drujba ?

Cuprins:

1. De ce se turează singur motorul drujbei atunci când funcționează la relanti?
2. Este normal ca turația să fie instabilă sau ridicată la relanti la o drujbă în stare bună?
3. Poate un carburator dereglat să ducă la turații anormale la relanti?
4. Cum influențează filtrul de aer sau admisia comportamentul motorului la relanti?
5. Ce rol are șurubul de reglaj al relantiului și cum pot ajusta corect turația?
6. Poate fi vina unei prize de aer fals în sistemul de alimentare?
7. Ce probleme de aprindere sau alimentare pot determina variații ale turației la relanti?
8. Ce greșeli trebuie evitate când încerc să reglez singur turația la relanti?
9. Ce putem face pentru a rezolva problema?
10. Când este recomandat să merg la un service specializat dacă motorul drujbei se turează singur la relanti?

 

De ce se turează singur motorul drujbei atunci când funcționează la relanti?

 

Motorul drujbei se turează singur la relanti din cauza unui dezechilibru în amestecul aer-combustibil sau a unor componente care nu mai funcționează corect, cum ar fi carburatorul, filtrul de aer sau ambreiajul.

Este un semn clar că ceva nu e reglat cum trebuie sau că o piesă are nevoie de atenție.

Chiar dacă pare un comportament ciudat, problema este des întâlnită și poate fi rezolvată relativ simplu, dacă identifici cauza corectă.

Iată cele mai frecvente motive care pot duce la această situație:

  • Reglaj defectuos al carburatorului - Dacă șuruburile carburatorului sunt setate incorect, motorul poate primi prea mult combustibil sau aer, ceea ce duce la turații instabile, fără ca tu să atingi accelerația.
  • Filtru de aer murdar sau înfundat - Când filtrul nu mai permite trecerea aerului suficient, motorul își „compensează” nevoia tragând aer fals sau funcționând cu un amestec dezechilibrat.
  • Scurgeri de aer sau combustibilGarniturile slăbite sau simeringurile uzate pot duce la pătrunderea aerului fals în sistemul de admisie, lucru care influențează direct turația la relanti.
  • Garnituri crăpate, simeringuri vechi - Mai ales în zona carburatorului sau a cilindrului, aceste componente dacă nu mai etanșează bine, afectează presiunea și duc la funcționare neregulată.
  • Cablul de accelerație blocat sau tensionat - Dacă accelerația rămâne puțin apăsată din cauza unui cablu defect sau murdar, motorul va continua să tragă, chiar și în relanti.
  • Combustibil vechi sau de calitate slabă - Un amestec prost făcut (prea mult ulei sau benzină degradată) poate duce la ardere ineficientă și la variații de turație.
  • Probleme de aprindere - O bujie murdară sau defectă nu arde corect combustibilul, ceea ce poate influența comportamentul motorului în mod imprevizibil.

Acest tip de comportament nu trebuie ignorat.

Chiar dacă drujba pare să funcționeze, funcționarea la turații mari în gol poate duce la uzură prematură sau chiar defecțiuni serioase.

Cu cât intervii mai repede, cu atât ai șanse mai mari să rezolvi problema simplu, fără reparații costisitoare.

 

Este normal ca turația să fie instabilă sau ridicată la relanti la o drujbă în stare bună?

 

La o drujbă aflată în stare tehnică bună, turația de relanti ar trebui să fie stabilă, liniară și suficient de scăzută cât să țină motorul pornit fără ca lanțul să se miște.

Dacă motorul variază brusc în turații sau crește fără motiv, acest lucru nu este normal și indică faptul că există o problemă în sistemul de alimentare sau de admisie.

O ușoară fluctuație imediat după pornire poate fi normală, mai ales pe motoarele reci sau în cazul în care temperatura ambientală este foarte scăzută.

Dar dacă motorul menține o turație crescută sau „saltă” constant în regim de ralanti, trebuie verificat:

  • Dacă filtrul de aer este curat;
  • Dacă garniturile și simeringurile nu sunt uzate;
  • Dacă turația de relanti este setată corect (prin șurubul T);
  • Dacă nu există aer fals pe admisie.

În concluzie, nu este normal ca o drujbă bine întreținută să se comporte imprevizibil la relanti.

Dacă observi acest lucru frecvent, este momentul pentru o revizie amănunțită.

 

Poate un carburator dereglat să ducă la turații anormale la relanti?

 

Absolut.

Carburatorul este inima sistemului de alimentare cu combustibil, iar orice dereglare poate afecta direct comportamentul motorului la ralanti sau în sarcină.

Mai ales dacă șuruburile de reglaj H (high) și L (low) nu sunt bine ajustate, amestecul aer-combustibil poate deveni prea bogat sau prea sărac.

Rezultatul? Motorul se turează singur, se oprește sau „lucrează neregulat”.

Un carburator dereglat poate face ca drujba:

  • să funcționeze prea turat la relanti (lanțul începe să se rotească),
  • să aibă porniri greoaie,
  • să se oprească brusc când nu este accelerată,
  • sau să scoată fum în exces.

De aceea, reglajul fin al carburatorului trebuie făcut cu atenție, ideal cu motorul cald, iar dacă nu ai experiență, e mai sigur să mergi la un service.

Un mic reglaj greșit poate duce la deteriorarea pistonului sau la arderea excesivă a uleiului.

 

Cum influențează filtrul de aer sau admisia comportamentul motorului la relanti?

 

Filtrul de aer este mult mai important decât pare la prima vedere.

El controlează cât de mult aer curat ajunge în carburator, iar dacă este murdar, înfundat sau rupt, motorul va primi un amestec dezechilibrat, ceea ce duce automat la turații anormale sau instabile la relanti.

Dacă motorul primește prea puțin aer din cauza unui filtru înfundat:

  • se va îneca,
  • va scoate fum excesiv,
  • va avea o turație instabilă sau crescută,
  • sau chiar se va opri imediat după ce este pornit.

Pe de altă parte, dacă apar scurgeri de aer în zona de admisie (crăpături, garnituri slăbite, coliere desfăcute), atunci motorul va aspira „aer fals”, ceea ce îl face să se tureze mai mult decât trebuie, deși carburatorul nu livrează mai mult combustibil.

Așadar, pentru o funcționare stabilă la relanti, filtrul de aer trebuie curățat sau schimbat periodic, iar conexiunile din admisie trebuie verificate frecvent.

Este un pas simplu, dar esențial pentru prelungirea vieții motorului.

 

Ce rol are șurubul de reglaj al relantiului și cum pot ajusta corect turația?

 

Șurubul de reglaj al relantiului, cunoscut adesea ca șurubul „T”, este responsabil pentru stabilirea turației motorului atunci când drujba funcționează fără să fie accelerată.

Practic, el controlează cât de deschis este clapeta de accelerație în poziția de repaus.

Cu alte cuvinte, dacă turația este prea mică și motorul se oprește la relanti, șurubul T se înfiletează ușor pentru a o crește.

Dacă turația este prea mare și lanțul se rotește în gol, atunci șurubul se desfiletează pentru a o scădea.

Pentru a face o ajustare corectă:

  • Pornește motorul și lasă-l să se încălzească câteva minute.
  • Folosește o șurubelniță pentru a roti șurubul T: în sensul acelor de ceasornic pentru a crește turația, în sens invers pentru a o scădea.
  • Reglează-l astfel încât motorul să funcționeze stabil, fără să se oprească, dar și fără ca lanțul să se miște pe lamă la relanti.

Este important să nu reglezi doar „după ureche”, ci să urmărești cu atenție comportamentul motorului.

Dacă simți că nu reușești să obții un relanti stabil fără mișcarea lanțului, problema poate fi mai complexă și ar fi bine să verifici și alte piese.

 

Poate fi vina unei prize de aer fals în sistemul de alimentare?

 

Da, și chiar mai des decât ai crede.

Prizele de aer fals – adică zone în care aerul pătrunde necontrolat în amestecul carburant – pot da peste cap complet funcționarea normală a motorului.

De cele mai multe ori, motorul pare că „o ia razna” fără motiv: turații crescute la relanti, oscilații sau chiar opriri bruște.

Aerul fals poate intra prin:

  • Garnituri fisurate sau îmbătrânite în zona de admisie;
  • Simeringuri uzate ale arborelui cotit;
  • Conducte de carburant crăpate sau slăbite;
  • Flanșe de admisie slăbite sau deformatate.

Pentru că acest aer nu este măsurat de carburator, amestecul devine prea „sărac”, iar motorul răspunde prin turații anormale, rateuri sau pierdere de putere.

Verificarea prizei de aer fals se face de obicei prin pulverizarea unui spray special în jurul admisiei (cu motorul pornit); dacă turația se schimbă brusc, ai identificat o scurgere de aer.

Prizele de aer fals sunt uneori greu de detectat fără experiență, dar ignorarea lor poate duce în timp la defecțiuni grave ale pistonului sau carburatorului.

E bine să le verifici periodic, mai ales dacă motorul are comportamente ciudate la relanti.

 

Ce probleme de aprindere sau alimentare pot determina variații ale turației la relanti?

 

Când motorul nu merge uniform la relanti, ne gândim imediat la carburator sau reglaje, dar de multe ori problema poate fi mai adâncă – și ține de sistemul de aprindere sau de alimentare.

Iată ce poate duce la un relanti instabil sau oscilant:

  • Bujie murdară, arsă sau cu electrodul uzat – o aprindere neregulată înseamnă explozii neuniforme în cilindru și, implicit, turație instabilă;
  • Bobină de inducție defectă sau cablu de bujie fisurat – apar scântei slabe sau întârziate;
  • Combustibil vechi sau amestecat incorect – dacă amestecul ulei-benzină este prea bogat sau prea sărac, motorul nu arde eficient;
  • Rezervor sau filtre murdare – filtrele înfundate limitează alimentarea cu combustibil și duc la funcționare „sugrumată”;
  • Carburator murdar sau cu duze parțial înfundate – afectează proporția aer-combustibil și provoacă bâlbâieli sau turații inegale.

Toate aceste componente lucrează împreună.

Dacă una „dă rateu”, întreg sistemul suferă.

Din acest motiv, o verificare generală este întotdeauna mai eficientă decât o reglare punctuală, mai ales dacă problema persistă.

 

Ce greșeli trebuie evitate când încerc să reglez singur turația la relanti?

 

Reglarea relantiului pare simplă, dar sunt câteva greșeli frecvente care pot duce la mai mult rău decât bine.

Mulți utilizatori încep cu intenții bune, dar fără să cunoască detaliile tehnice riscă să afecteze și alte componente.

Iată ce ar fi bine să eviți cu orice preț:

  • Reglarea la rece – motorul trebuie să fie cald când faci reglajele; altfel, setările vor fi greșite și instabile după încălzire;
  • Rotirea agresivă a șuruburilor – reglajele se fac în pași mici, câte 1/8 sau 1/4 de tură;
  • Ignorarea mișcării lanțului – dacă lanțul se mișcă la relanti, înseamnă că turația e prea mare, iar drujba devine periculoasă;
  • Folosirea unor unelte nepotrivite – unele carburatoare necesită chei speciale (de exemplu, în formă de „D” sau „splin”);
  • Reglajul „după ureche” fără testare în sarcină – după ce setezi relantiul, drujba trebuie testată și în regim de lucru, ca să vezi cum se comportă.

Poate părea un proces banal, dar reglarea incorectă a relantiului poate duce la uzură prematură a motorului, porniri grele sau consum crescut.

Dacă nu ai experiență sau îți lipsesc uneltele potrivite, un service autorizat e mereu cea mai sigură alegere.

 

Ce putem face pentru a rezolva problema?

 

Când motorul drujbei începe să se tureze singur la relanti, primul instinct este să crezi că e o problemă serioasă, dar de multe ori poate fi rezolvată ușor, cu puțină atenție la detalii.

Important e să treci prin pașii corecți și să nu ignori semnele.

Iată ce poți face, în mod simplu și eficient:

  • Verifică și curăță filtrul de aer: dacă este murdar sau înfundat, motorul nu primește aer suficient și poate compensa prin creșterea turației. Scoate-l, curăță-l cu aer comprimat sau, dacă e lavabil, spală-l și lasă-l să se usuce complet înainte de remontare.
  • Inspectează sistemul de accelerație: cablul de accelerație poate fi blocat, tensionat greșit sau prins în mizerie. Verifică dacă maneta revine ușor în poziția inițială și dacă totul se mișcă fluid. Dacă simți vreo agățare, e clar că trebuie curățat sau înlocuit.
  • Curăță carburatorul: depunerile de murdărie în carburator afectează direct reglajele și pot modifica amestecul aer-combustibil. Un spray pentru carburator și un pic de răbdare pot face minuni.
  • Verifică etanșeitatea motorului: orice scurgere de aer prin garnituri, simeringuri sau tuburi de admisie poate da peste cap turația. Poți folosi spray special pentru identificarea scurgerilor sau, dacă nu te pricepi, apelează la un mecanic.
  • Folosește doar combustibil proaspăt și de calitate: dacă ai păstrat amestecul de benzină cu ulei prea mult timp, e posibil ca motorul să reacționeze prost. Întotdeauna folosește benzină proaspătă, amestecată în proporțiile recomandate de producător.

Așadar, nu e nevoie să intri în panică.

O turare bruscă la relanti poate părea gravă, dar de multe ori se rezolvă cu o simplă curățare sau un mic reglaj.

Iar dacă după ce încerci acești pași problema persistă, atunci da, e momentul să mergi mai departe...

 

Când este recomandat să merg la un service specializat dacă motorul drujbei se turează singur la relanti?

 

Dacă ai parcurs toți pașii de bază – ai curățat filtrul, ai verificat cablul, ai folosit benzină bună și ai inspectat carburatorul – dar motorul tot „o ia razna” fără motiv, atunci cel mai bun lucru pe care îl poți face este să apelezi la un service specializat.

Mai ales în situațiile în care:

  • Nu reușești să obții o turație stabilă, indiferent de cât reglezi.
  • Lanțul începe să se miște la relanti și nu reușești să-l oprești prin reglaj.
  • Simți miros de benzină puternic sau observi scurgeri vizibile.
  • Motorul pornește greu, se oprește brusc sau funcționează sacadat.

Un service autorizat va putea face o diagnosticare completă și va verifica aspecte pe care tu poate nu ai cum să le vezi acasă: testarea compresiei, etanșeitatea motorului, starea reală a carburatorului sau eventualele probleme de aprindere.

Poate părea tentant să încerci să repari totul singur, dar când simptomele persistă, intervenția unui specialist nu este un moft, ci o investiție în siguranță și durabilitate.

O drujbă care funcționează corect nu doar că este mai eficientă, ci mai ales mai sigură pentru tine.

Lasă un comentariu

Vă rugăm să rețineți că comentariile trebuie aprobate înainte de a fi publicate.